Trasigt fönster – gör skadeanmälan

Trasiga fönster? Lugn, vi hjälper dig. Anmäl enkelt din skada här, direkt online.

Ett fönster skyddar mot väder och vind. Om olyckan varit framme och ditt fönster gått sönder anmäler du enkelt din skada här.

Innan du anmäler

  • Begränsa skadan - Det är viktigt att du gör allt du kan för att begränsa skadan. Täck till exempel för fönstret med plast så att det inte regnar in. Torka upp eventuellt regnvatten från parketten.
  • Ta bilder - Fotografera skadan ur olika vinklar.
  • Kvitton - Om möjligt, leta fram inköpskvitto med pris, datum och inköpsställe eller se om glasmästaren kan uppskatta åldern.
  • Kontakta glasmästare - Be en glasmästare om ett skriftligt kostnadsförslag på reparation av skadorna. Om det inte går att laga fönstret vill vi att glasmästaren beskriver varför och vad ett nytt, likvärdigt fönster kostar.

Anmäl fönsterskada

Vi rekommenderar

För att du ska får bästa möjliga pris rekommenderar vi att du kontaktar nedan leverantör. För att du ska få bättre pris är det viktigt att du anger att du har försäkring hos oss på ICA Försäkring.

Stockholm:

Ekströms Glas AB
Telefonnummer: 08-34 01 20
E-post: order@ekstromsglas.se

Hela Sverige:

Ryds Glas
Telefonnummer: 020-80 80 00
E-post: ica@rydsglas.se

Självrisk och åldersavdrag

  • Självrisk är den del av skadan som du får betala själv. Hur stor den är står i ditt försäkringsbrev eller i villkoret. Normal grundsjälvrisk är 1 500 kronor.
  • Eftersom vi ersätter marknadsvärdet på de föremål som skadats eller blivit stulna gör vi ett åldersavdrag med hjälp av en tabell som finns i villkoret. Är fönstret över 15 år får du inte ett helt nytt genom försäkringen. Är endast glaset skadat görs inget åldersavdrag.

Tänk på!

Om du bor i hyresrätt ska du istället anmäla din skada till hyresvärden som ska stå för reparationen. Om du får ett skadeståndskrav riktat mot sig kan du anmäla en ansvarsskada.

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss.
  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.
  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.
  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning skickar vi ett beslut till dig. Om du är skadeståndsskyldig förhandlar vi med den som kräver skadestånd.
  5. Om vi ska betala ut skadestånd gör vi det till den som kräver skadeståndet. Självrisken får de kräva direkt från dig.
  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.