Frågor och svar

Här hittar du vanliga frågor och svar om bland annat betalning, Mina sidor och mer.

Vanliga frågor

Du ansöker enklast om autogiro med Mobilt BankID här.

Saknar du Mobilt BankID hittar du en blankett via samma länk som du kan skriva ut, fylla i och skicka in till oss.

Du kan läsa om hur servicekortet fungerar och ladda ner det här:
Servicekort – ditt resebevis vid utlandsresa

Glöm inte att fylla i det inför resan!

Vill du ha månadsbetalning ansöker du enkelt om autogiro.

Här kan du ansöka om autogiro direkt online.

Vi behöver få din autogiroansökan minst två arbetsdagar före din sista betalningsdag för att pengarna ska kunna dras.

Har du tecknat båtförsäkring kan du anmäla e-faktura i din internetbank.

Kolla först om din nya bank kan hjälpa dig att flytta över dina autogiron från din gamla bank.

Annars behöver du skriva ut, fylla i och skicka in ett nytt autogiromedgivande till oss. Du hittar autogiromedgivandet här.

Om du inte ser några försäkringar när du loggat in på Mina Sidor kan det bero på att du inte är försäkrad hos oss, eller att försäkringarna står på en annan person i hushållet. Prova gärna vår digitala tjänst Försäkringsutmanaren för att hämta in och samla alla dina försäkringar på ett och samma ställe.

Du ändrar enkelt kontaktuppgifter genom att logga in på Mina sidor och väljer sedan Mina uppgifter i menyn. Där kan du uppdatera både telefonnummer och e-postadress direkt.

Huvudförfallodagen, alltså dagen din försäkring förnyas, hittar du i ditt försäkringsbrev.

En försäkring är alltid bunden på ett år i taget. Du kan göra vissa tillägg till din försäkring när du vill. Vill du öka eller minska omfattningen i din försäkring kan du göra det vid huvudförfallodagen, alltså dagen när din försäkring förnyas. Huvudförfallodagen hittar du i ditt försäkringsbrev.

Vill du göra ändringar i din försäkring kan du höra av dig till oss på 033-47 47 90, vardagar 08:00 - 17:30, så hjälper vi dig.