Frågor och svar

Vanliga frågor

Varför ICA Försäkring?

Svar:

ICA Försäkring är en uppstickare på försäkringsmarknaden och vi vill utmana de stora bolagen så du ska få bättre försäkringar för dina pengar. Vi vill förnya och förändra branschen på många olika sätt, bland annat modernisera hur man köper försäkringar och hur du som kund upplever försäkringen under året.

Att vi är en del av ICA gör oss till ett tryggt val, och vi kommer se till att vara det bästa försäkringsbolaget för ICAs kunder. Bland annat får du ICA-bonus på din försäkring på samma sätt som när du köper mjölk.

Hur funkar det med ICA stammispoäng på försäkringar?

Svar:

Du får stammispoäng på försäkringskostnaden, precis som när du handlar på ICA.

Det betyder att om din försäkring kostar 1 000 kronor, får du också 1 000 poäng. Poängen delas ut i takt med att du betalar din försäkring.

Betalar du försäkringen årsvis får du poängen en gång per år. Betalar du försäkringen månadsvis får du också poängen månadsvis.

Vad ska jag göra vid skada?

Svar:

Flera av våra försäkringar kan du göra en skadeanmälan direkt på webben och här hittar du information om hur du gör en skadeanmälan beroende på vilken försäkring det gäller.

Jag vill börja ha månadsbetalning, hur gör jag?

Svar:

Du kan välja månadsbetalning via autogiro om du har tecknat bilförsäkring, mopedförsäkring, MC-försäkringhusbilsförsäkring, husvagnsförsäkring, försäkring för släpvagn, snöskoterförsäkring,  barnförsäkring, olycksfallsförsäkringhemförsäkring eller villaförsäkring utom studenthemförsäkring. Här kan du ansöka om autogiro direkt online.

Vi behöver få din autogiroansökan minst två arbetsdagar före din sista betalningsdag för att pengarna ska kunna dras.

Har du konto i ICA Banken kan du välja månadsvis betalning från ditt ICA-konto för de flesta av våra försäkringar. Kontakta oss för att byta till månadsbetalning från nästa årsförnyelse.

Har du tecknat djurförsäkring eller båtförsäkring kan du anmäla e-faktura i din internetbank.

Vart ringer jag om jag behöver bilassistans efter kontorstid?

Svar:

Ring vår bilskadejour på telefon 033-78 60 569 om du behöver bilassistans efter kontorstid.

Var hittar jag servicekortet?

Svar:

Du kan läsa om hur servicekortet fungerar och ladda ner det här. Glöm inte att fylla i det inför resan!

› Servicekort – ditt resebevis vid utlandsresa

Hur fungerar Försäkringsutmanaren?

Svar:

Försäkringsutmanaren är vår digitala tjänst som samlar ihop och visar alla försäkringar du har hos olika försäkringsbolag på ett och samma ställe. Det ger dig en bättre överblick över dina befintliga försäkringar. Den hjälper dig också att jämföra och utmana dina försäkringar baserat på pris och betyg hos Konsumenternas Försäkringsbyrå för att se om det finns ICA-alternativ som är lika bra eller bättre och billigare för dig. Du identifierar dig säkert genom BankID för att hämta alla försäkringsuppgifter. Självklart gör vi inga förändringar i dina försäkringar om du inte uttryckligen bett oss om det.

Hur gör jag för att ansöka om autogiro?

Svar:

Du ansöker enklast om autogiro med Mobilt BankID här.

Saknar du Mobilt BankID hittar du en blankett via samma länk som du kan skriva ut, fylla i och skicka in till oss.