På icaforsakring.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder cookies.

Jag förstår

Klagomålshantering

Här kan du hitta information om hur du ska göra när du har klagomål mot ICA Försäkring.

Om du inte är nöjd

ICA Försäkrings målsättning är nöjda kunder. Om du är missnöjd med beslutet i ett ärende eller hur du blivit bemött, är det viktigt att du kontaktar oss och framför dina synpunkter. Kontakta Kundservice så hjälper en handläggare dig. Är du inte nöjd med det svar du får har du möjlighet att vända dig till Klagomålsansvarig för ICA Försäkring.

För att vi så snabbt som möjligt ska kunna hjälpa till med klagomålet behöver vi få information om:

  • Försäkringsnummer/skadenummer 
  • Ditt namn, adress och telefonnummer 
  • Beskrivning av vad det är i ICA Försäkrings beslut som du anser är fel. 

Klagomålet skickar du per brev till:

ICA Försäkring, Klagomålsansvarig, 504 82 Borås.

Vi kan behöva lite tid på oss att fatta beslut i ärendet men vi återkommer senast inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras.

Andra vägar för rådgivning och prövning

Du som är privatperson kan få rådgivning i frågor som rör försäkring eller skadereglering genom att kontakta Konsumenternas Försäkringsbyrå. www.konsumenternas.se, Box 24215, 104 51 Stockholm, Tfn 0200-22 58 00. Det går även bra att vända sig till den kommunala konsumentvägledningen för råd och hjälp.

Allmänna Reklamationsnämnden

Du som är privatperson har möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar bland annat ärenden där du inte är nöjd med försäkringsbolagets bedömning gällande skada på eller förlust av egendom, för mer information om vilka ärenden ARN prövar se deras hemsida. www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm, Tfn 08-508 860 00, arn@arn.se

Svensk Försäkrings Nämnder

  • Nämnden för Rättsskyddsfrågor och Ombudskostnadsnämnden prövar ärenden som gäller rättsskyddsförsäkring
  • Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som gäller medicinsk bedömning i sjuk- och olycksfallsförsäkring eller hem- och reseförsäkring
  • Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd prövar ärenden som gäller ersättning för personskada inom ansvars- och överfallsförsäkring som reglerats på skadeståndsrättslig grund.

För mer information om vilka ärenden Svensk Försäkrings Nämnder prövar se deras hemsida, www.forsakringsnamnder.se. Svensk Försäkrings Nämnder, Box 24067, 104 50 Stockholm, Tfn 08-522 787 20, info@forsakringsnamnder.se

Trafikskadenämnden

Trafikskadenämnden prövar ärenden som rör personskada i följd av trafik. Trafikskadenämnden lämnar rådgivande yttranden om bedömning och beräkning av ersättningsfrågor gällande trafikskadeersättning. www.trafikskadenamnden.se, Box 24048, 104 50 Stockholm, tel 08-522 787 00.

Övriga instanser

Det finns alltid möjlighet att väcka talan i allmän domstol, www.domstol.se

 

Besök oss på Facebook

Om du har en fråga om våra produkter, så svarar vi på frågor via Facebook alla dagar kl 8-22.

› Till ICA Försäkring på Facebook