Om du inte är nöjd
Du som kund är viktig för oss. Bemötandet du får av oss ska vara enkelt och medmänskligt. Vi är därför måna om din feedback och de synpunkter du har på vår hantering av ditt ärende. Om du är missnöjd och vill framföra ett klagomål gör du det kostnadsfritt via formuläret nedan.
Fyll i formuläret
Du kan också
Steg 1
Lyfta det du är missnöjd med till den handläggare du varit i kontakt med. Många gånger kan vi tillsammans reda ut eventuella frågetecken och missuppfattningar över telefon.
Steg 2
Är du missnöjd med det beslut du fått i ditt skadeärende kan du begära att få ditt ärende omprövat. Ärendet kommer ses över av någon annan än din handläggare. Information om hur det går till har du fått tillsammans med ditt beslut.
Är du missnöjd med ett beslut från kundservice kan du begära att få ditt ärende omprövat. Använd dig av länken under Klagomålsansvarig och ange att det gäller ett klagomål inom kundservice.
Steg 3
I sista hand kan du få ditt ärende prövat i ICA Försäkrings Överprövningsnämnd. Information om hur det går till har du fått tillsammans med ditt skadebeslut, alternativt av omprövningsansvarig hos kundservice. Tänk på att nämnden inte kan pröva medicinska frågor. Sådana ärenden prövas istället av externa nämnder där man har den medicinska sakkunskapen. Överprövningsnämnden består av en ordförande och fyra ledamöter:
- bolagets försäkringsjurist (ordförande)
- kundombudsman (extern konsult specialiserad inom försäkringsrätt)
- produktansvarig
- gruppchef
- en medlem av ICA Försäkrings ledningsgrupp.
Andra vägar för rådgivning och prövning
Du som är privatperson kan få rådgivning i frågor som rör försäkring eller skadereglering genom att kontakta:
- Konsumenternas Försäkringsbyrå, www.konsumenternas.se, Box 24215, 104 51 Stockholm, tel. 0200-22 58 00
- Konsumentverket, www.konsumentverket.se, Box 48, 651 02 Karlstad, tel. 0771-42 33 00
- Hallå Konsument, www.hallakonsument.se, Box 48, 651 02 Karlstad, tel. 0771-525 525
På hallakonsument.se hittar du också kontaktuppgifter till konsumentvägledningen i din kommun, dit du kan vända dig för råd och hjälp.
Allmänna Reklamationsnämnden
Du som är privatperson har möjlighet att vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). ARN prövar bland annat ärenden där du inte är nöjd med försäkringsbolagets bedömning gällande skada på eller förlust av egendom, för mer information om vilka ärenden ARN prövar se deras hemsida. www.arn.se, Box 174, 101 23 Stockholm, Tfn 08-508 860 00, arn@arn.se
Svensk Försäkrings Nämnder
- Nämnden för Rättsskyddsfrågor och Ombudskostnadsnämnden prövar ärenden som gäller rättsskyddsförsäkring.
- Personförsäkringsnämnden prövar ärenden som gäller medicinsk bedömning i sjuk- och olycksfallsförsäkring eller hem- och reseförsäkring.
- Ansvarsförsäkringens Personskadenämnd prövar ärenden som gäller ersättning för personskada inom ansvars- och överfallsförsäkring som reglerats på skadeståndsrättslig grund.
För mer information om vilka ärenden Svensk Försäkrings Nämnder prövar se deras hemsida, www.forsakringsnamnder.se. Svensk Försäkrings Nämnder, Box 24067, 104 50 Stockholm, Tfn 08-522 787 20, info@forsakringsnamnder.se
Trafikskadenämnden
Trafikskadenämnden prövar ärenden som rör personskada i följd av trafik. Trafikskadenämnden lämnar rådgivande yttranden om bedömning och beräkning av ersättningsfrågor gällande trafikskadeersättning. www.trafikskadenamnden.se, Box 24048, 104 50 Stockholm, tel 08-522 787 00.
EU:s webbplats för tvistlösning
Om du är missnöjd med något du köpt på internet kan du också vända dig till EU:s webbplats för tvistlösning.
Övriga instanser
Det finns alltid möjlighet att väcka talan i allmän domstol, www.domstol.se
Klagomålsansvarig
Du har alltid rätt att vända dig till ICA Försäkrings klagomålsansvarig även om denne inte kan ändra ditt beslut. Genom att framföra dina synpunkter bidrar du till en möjlighet för oss att utveckla verksamheten. Vi återkommer till dig senast inom två veckor.
Klagomålsansvarig är Karolina Reinholdsson. Du når enklast klagomålsansvarig via mejl: Klagomålsansvarig. Du kan också skicka ett brev till oss, men då dröjer svaret något längre (ICA Försäkring, Klagomålsansvarig, 504 82 Borås).
Kostnadsfri klagomålshantering
Kunder har rätt att kostnadsfritt framföra ett klagomål till ICA Försäkring. Om du inte har möjlighet att använda formuläret eller mejl och har frågor om hur du går tillväga kan du kontakta Klagomålsansvarig eller kundservice.