Sjövett - regler och tips
Att ge sig ut på sjön är en härlig upplevelse - frisk luft, vacker natur och kanske några salta stänk. Men för att kunna njuta av båtlivet krävs lite koll på säkerheten. Läs våra tips om sjövett för en tryggare stund till sjöss.

Kurs i sjövett
Om du köpt din första båt och är ny på sjön eller bara vill fräscha upp dina kunskaper är en kurs i sjövett en riktigt bra idé. Många båtklubbar och studieförbund erbjuder kurser – både fysiskt och online.
Grundläggande innehåll i kurs i sjövett brukar ofta vara:
Navigation - Hur man läser sjökort, använder kompass och GPS, samt planerar en säker rutt.
Väjningsregler - Vem som ska väja för vem på sjön? En viktigt för att undvika kollisioner.
Säkerhet - Hur du hanterar nödsituationer, använder flytväst, och vad du bör ha med dig ombord.
Sjövett och ansvar - Hur du beter dig hänsynsfullt mot andra på sjön, både människor och djurliv.
Miljöhänsyn - Vad du bör tänka på för att skydda naturen och minska störningar i känsliga områden.
Praktiska moment - I vissa kurser får man öva på tilläggning, manövrering, knopar och hantering av tampar.
Sjösäker båt – vad innebär det?
För att din båt ska vara sjösäker ska den vara i gott skick, rätt utrustad och anpassad för det vatten du ska ut på, oavsett om det är en stilla insjö eller öppet hav. Det handlar både om att allt ombord fungerar som det ska och att du har tänkt igenom säkerheten för alla som följer med. En sjösäker båt är helt enkelt en trygg båt - både för dig själv och för andra på sjön.
Bra att ha i båten
När du har kollat att båten fungerar som den ska är nästa steg att göra den riktigt sjösäker. Det gör du genom att packa med utrustning som både är nödvändig - och sådant som kan vara ovärderligt om något oväntat händer. En bra blandning av måste-ha och bra-att-ha, helt enkelt.
Checklista – saker som gör båten mer sjösäker
Flytvästar till alla ombord
Öskar eller länspump
Paddel eller åror
Första hjälpen-kit
Vattentät säck eller behållare för förvaring av exempelvis mobiltelefoner
Sjökort eller GPS
Solskydd och dricksvatten
Ficklampa och extra batterier
Verktyg och reservdelar till båten
Visselpipa eller signalhorn
Regler för att köra båt
Du behöver inget körkort för att köra fritidsbåt under 12 meter men du har ändå ett ansvar för din egen och andras säkerhet. Du behöver exempelvis ha koll på sjövägsreglerna, det vill säga veta vem som ska väja, hur man visar signaler och hur man navigerar säkert. Att köra hänsynsfullt, hålla rätt fart och undvika att störa andra på sjön är också viktigt när du befinner dig till sjöss. Kör aldrig båt onykter - sjöfylleri är ett brott, precis som rattfylleri.
För båtar med motor upp till 10 hästkrafter finns ingen fastställd åldersgräns. Om motorn är starkare än så - mellan 10 och 40 hästkrafter - bör du vara minst 15 år för att köra säkert och ansvarsfullt. För båtar med motorer över 40 hästkrafter krävs ett förarbevis, och du måste vara minst 15 år för att få ta det.
Finns det för körkort för båt?
Ja, det finns körkort för båt som i vissa fall även är ett krav, beroende på vilken typ av båt du ska köra. Förarintyg är en rekommenderad utbildning för dig som vill köra fritidsbåt, särskilt om du är nybörjare eller planerar att köra i skärgård eller på öppet vatten. När du tar förarintyg lär du dig grundläggande navigation och sjökortsarbete, sjövägsregler och väjningsregler, säkerhet till sjöss, sjömanskap och ansvar som båtförare. För att slutligen få ditt förarintyg behöver du klara ett teoretiskt prov. Förarintyget är frivilligt om du ska köra båtar under 12 x 4 meter, men är däremot ofta ett krav om du ska hyra en båt oavsett storlek.
Kustskepparintyg – för större båtar
Om din båt är större än 12 meter lång och bredare än 4 meter behöver du ett kustskepparintyg. Det är ett bevis på att du har den kunskap som krävs för att hantera större fritidsbåtar på ett säkert sätt. För att kunna ta kustskepparintyget måste du vara minst 15 år och ha ett förarintyg sedan tidigare. Under utbildningen får du fördjupa dina kunskaper i navigation, särskilt hur man navigerar i mörker eller när sikten är dålig. Du lär dig också hur man använder utrustning som GPS, radar och VHF-radio och får koll på viktiga regler till sjöss – så som sjövägsmärken, ljud- och ljussignaler. Dessutom går man igenom säkerhet ombord, hur man kommunicerar vid nödsituationer och grundläggande sjukvård. Kursen innehåller även praktiska moment, som till exempel att lägga till vid brygga, ankra på rätt sätt och knyta användbara knopar.

Har du bäst båtförsäkring?
Vår båtförsäkring ger dig ett prisvärt skydd för din båt och dina saker både inför, under och efter säsongen. Du får till exempel både allrisk och båtassistans utan extra kostnad.
Sjömärke för grund
Ett grundmärke visar att det finns ett grund eller hinder i vattnet. Det ser ofta ut som ett svart kors på en gul bakgrund. Håll avstånd från dessa märken - de finns där av en anledning. Att köra på grund kan skada både båt och passagerare.
Sjömärken på land - vad är de bra för?
När man tänker på sjömärken tänker de flesta på bojar och prickar som flyter i vattnet. Men visste du att många viktiga sjömärken faktiskt sitter på land? De är minst lika viktiga för att du ska kunna navigera säkert - särskilt när du närmar dig hamn, farleder eller smala passager.
Ett av de vanligaste sjömärkena på land är enslinjer. Det är två märken, ofta på tavlor eller stolpar, som står på land placerade så att de bildar en rak linje när du tittar på dem från sjön. När du ser de två märkena i linje, rakt bakom varandra, vet du att du är på rätt kurs. Tänk dig att du siktar med ett gevär eller en kikare, då vill du ha båda siktpunkterna i linje. Samma princip gäller här. Så länge du håller märkena i linje följer du en säker väg genom vattnet, ofta fri från grund eller andra hinder. Kolla sjökortet innan du ger dig ut – där ser du var enslinjerna finns.
Väjningsregler på sjön - vad gäller egentligen?
Till sjöss gäller andra regler än på vägen. Grundregeln är att du ska väja för att undvika kollision, oavsett vem som har "rätt". Men det finns också tydliga väjningsregler, till exempel att segelbåtar oftast har företräde framför motorbåtar, och att båtar som kommer från styrbord (höger) har företräde.
Några enkla tumregler:
Segelbåt vs. motorbåt: Segelbåtar som seglar har i regel företräde framför motorbåtar. Det beror på att de är mer begränsade i att styra och ändra kurs.
Styrbordsregeln: Om två båtar närmar sig varandra med risk för kollision, ska den som har den andra båten på sin styrbordssida (höger) väja. Tänk "högerregeln" som på vägen - fast på vattnet.
Omkörning: Den som kör om har alltid väjningsplikt, oavsett vilken sida omkörningen sker på.
Fiskebåtar och yrkestrafik: Den här typen av båtar har ofta särskilda rättigheter - ge dem utrymme och visa hänsyn.
Väjningsregler segelbåt
En segelbåt med vinden in från babord (vänster) ska väja för båt med vinden från styrbord (höger).
Om två segelbåtar har vinden från samma sida, väjer den som är i lovart, det vill säga den som ligger närmare det håll vinden kommer ifrån.
Segelbåtar ska alltid väja för båtar som inte kan manövrera, som exempelvis fiskebåtar med nät ute.
Väjningsregler för motorbåt
Om du kör motorbåt ska du alltid väja för:
Segelbåtar som seglar
Fartyg som inte kan manövrera
Båtar som kommer från styrbord