Resestartskydd

Missade du ditt tåg, flyg eller annat färdmedel? Gör din skadeanmälan här.

Att missa sin avfärd kan bli en kostsam historia. Försäkringen lämnar skälig ersättning för extrakostnader för att ansluta till resan. Vi ska försöka hjälpa dig så snabbt som möjligt om du råkar ut för en skada. Anmäl skadan här på vår hemsida för att ansöka om ersättning.  

Innan du anmäler

  • Intyg - Skaffa ett skriftligt intyg på varför anslutningsflyget, tåget eller liknande blev försenat så att du missade utresan från Norden.
  • Resehandlingar - Leta reda på resehandlingar, både för den missade resan och den nya ersättningsresan. Alla resenärerna ska finns med, tillsammans med resans pris.

OBS! Välj "Personförsening" för detta ärende när du börjar fylla i din skadeanmälan.

Gör skadeanmälan på webben

Självrisk och ersättningsbelopp

  • Resestartskydd gäller utan självrisk.
  • Den högsta ersättning du kan få är kostnaden för den ursprungliga resan eller den maximala nivån för researrangemang om kostnaden för den ursprungliga resan är högre än detta.

Tänk på!

  • Resestartskyddet gäller bara om du missar en bokad utresa från Norden med resmål utanför Norden.
  • Förseningen måste bero på att allmänt färdmedel eller privat bil råkat ut för trafikolycka, väderlekshinder eller tekniskt fel. Åker du med privat bil måste förseningen uppstå under den direkta färden till resans utgångspunkt.

Nästa steg

På ICA Försäkring vill vi hjälpa dig så fort som möjligt när du hamnar i en svår situation. Här kan du se hur ett normalt skadeärende går till. Givetvis kan det skilja sig åt från fall till fall hur vi utreder skadan och hur lång tid det tar.

  1. Du anmäler skadan till oss.
  2. Ett ärende registreras och du får besked senast nästa arbetsdag om att vi mottagit din anmälan. En handläggare tilldelas.
  3. Inom en vecka går handläggaren igenom din anmälan och ser om allt som vi behöver för vår bedömning finns, annars kontaktar vi dig angående kompletteringar.
  4. När vi har allt för att kunna göra en bedömning och värdera skadan skickar vi ett beslut till dig.
  5. Om vi ska betala ut ersättning gör vi det samtidigt som beslutet skickas. Om vi inte har fått ditt kontonummer ber vi dig skicka in det till oss.
  6. När utbetalningen är klar avslutas ärendet hos oss.