Tillgänglighetsredogörelse
Välkommen till ICA Försäkrings tillgänglighetsredogörelse. Det är viktigt för oss att du känner dig trygg med hur vi anpassar vår webbplats för att vara tillgängliga för alla, oavsett funktionsnedsättning. Därför är vi öppna med hur vi arbetar för att förbättra vår webbplats och säkerställa en inkluderande upplevelse för alla våra kunder. Läs mer om våra insatser för tillgänglighet och hur vi ständigt strävar efter att göra våra tjänster bättre för dig.
Beskrivning av tillgänglighet på ICA Försäkrings webbplats www.icaforsakring.se
ICA Försäkrings webbplats erbjuder information om våra försäkringsprodukter och tjänster, samt tips och råd för att skydda dig själv och dina ägodelar. Du kan köpa försäkringar och göra skadeanmälningar direkt på webbplatsen. Det finns också möjlighet att kontakta ICA Försäkring via olika kontaktformulär eller boka en försäkringsgenomgång.
Webbplatsen är tillgänglighetsanpassad oavsett om du besöker den med din mobil, surfplatta eller dator. Bäst fungerar den i moderna webbläsare samt med NVDA och Voiceover som skärmläsare.
ICA Försäkring AB står bakom webbplatsen. Vi strävar efter att göra våra digitala e-tjänster tillgängliga för så många som möjligt. Här finner du beskrivning av hur ICA Försäkring uppfyller tillgänglighetskraven i lag (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet och hur du kan lämna feedback till oss.
För att säkerställa att ICA Försäkring uppfyller tillgänglighetslagen, arbetar vi kontinuerligt med att förbättra webbplatsen.
Hur tillgänglig är webbplatsen?
ICA utgår ifrån EN 301549 och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 nivå A och AA.
Hur vi testat webbplatsen
Vi har granskat icaforsakring.se och arbetar systematiskt med att åtgärda de brister som identifierats, i de delar som omfattas av tillgänglighetslagstiftningen.
Vi har arbetat tillsammans med tillgänglighetsexperter och granskat tillgängligheten tillsammans med personer med funktionsnedsättningar.
Frågor och synpunkter på webbplatsens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upplever hinder i webbplatsens tillgänglighet, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Du hittar olika sätt att kontakta oss på via den här länken Kundservice ICA Försäkring
ICA Försäkrings tillgänglighetsarbete fokuserar på de fyra principerna för tillgänglighet
Vår webbplats ska vara:
1. Möjlig att uppfatta
Vår information och våra komponenter ska kunna uppfattas oavsett funktionsnedsättning. Vi har bland annat skarpare kontraster mellan färger och textalternativ till bilder för skärmläsning och uppläsning.
2. Möjlig att hantera
Samtliga komponenter ska vara hanterbara. Därför har vi sett till att man kan navigera på webbplatsen med tangentbord och skärmläsare. Även inloggning har förenklats för att kunna komma åt underliggande komponenter.
3. Begriplig
Vår information och våra komponenter ska också vara begripliga. Vi har därför sett över att rubriker är tydliga, söktjänsterna anpassade, att felmeddelanden hjälper användare rätt, i till exempel formulär, samt att grundläggande komponenter är konsekvent placerade.
4. Robust
Vårt innehåll är byggt på ett standardmässigt sätt så att det är tillgängligt för många olika användarprogram och hjälpmedel, till exempel olika skärmläsare.