Se över motorn
Inför en ny båtsäsong ska du kunna känna dig trygg med att allt fungerar som det ska, så att du minimerar risken för ett plötsligt motorhaveri under sommarens båtturer.
Om du inte har koll på motorer, se till att en mekaniker kollar så att el-, kyl- och bränslesystemet fungerar som det ska. Du kan till exempel behöva byta impeller om den är sliten eller trasig, för att kylningen ska fungera.
Om du inte fick oljan och oljefiltret bytta i höstas behöver du göra det nu på våren. Använd alltid motortillverkarens egen motorolja. Du behöver också se över drev, propeller, styrning och reglage.
Byt bränslefilter
Mellan bränsletanken och motorn finns ofta ett vattenavskiljande filter som behöver bytas varje säsong. Du kan också behöva byta det bränslefilter som sitter inne i motorn. Det kan vara lite knepigt, så ta hjälp om du inte vet hur du går tillväga.
Passa också på att undersöka bränsletanken, så det inte finns smuts eller klumpar i den.
Tvätta båten med såpa och högtryckstvätt
Det bästa är att rengöra skrovet direkt när du tagit upp båten ur vattnet på hösten, helst innan den hunnit torka, för att lättast få bort alger.
För att tvätta en plastbåt utvändigt kan du använda högtryckstvätt tillsammans med en mjuk borste eller svamp. Alger kan tvättas bort med färskvatten och såpa eller annat alkaliskt rengöringsmedel. Missfärgningar på en plastyta kan du få bort med oxalsyra.
Teakytor kan du rengöra med färskvatten och en mjuk borste eller svamp. Om du behöver rengöringsmedel finns det särskilda sorter avsedda för just teak.
Rengöra aluminiumbåt – ha koll på vad den tål
Ytor av aluminium kan vara känsliga för vissa rengöringsmedel. Innan du använder ett rengöringsmedel på din aluminiumbåt eller aluminiumyta, kontrollera så det inte innehåller alkohol, lösningsmedel eller syror som oxalsyra och fosforsyra.
Kapell kan du rengöra med vatten och tvättmedel.
Vaxa och polera båten med maskin eller för hand
En viktig del av att vårrusta båten är att skydda skrovet med ett vax som är avsett för ytan. Då tål den sol och salt mycket bättre. Det i sin tur minskar risken att ytskiktet torkar ut och spricker.
För aluminiumbåtar finns särskilt vax.
Det finns särskilda maskiner för att göra vaxningen och poleringen enklare, men det går förstås också bra att polera för hand med en trasa. Det viktiga är att du bort allt överflödigt vax.
Innan du vaxar är det viktigt att ytorna är rena och torra.
Tvätta segel själv
För att tvätta stora segel behöver du hitta en relativt ren, stor och jämn yta att vara på, där du kan veckla ut seglet. Sedan tvättar du med vatten, tvättmedel eller såpa, och en borste. Låt gärna tvättmedlet verka en stund innan du skrubbar och sköljer.
Mindre segel kan du tvätta i badkaret eller duschen.
Laga trasigt segel – sy, tejpa eller lämna in
Om du upptäcker att båtens segel har fått en mindre reva kan du ofta laga det själv, med hjälp av nål, segeltråd och kanske en instruktionsvideo på YouTube. Tejp och självhäftande segelduk kan också fungera utmärkt för att laga mindre revor.
Vill du känna dig extra trygg med att lagningen håller för alla väder under lång tid, kan du lämna in det till en segelmakare.
Rengör båten invändigt
Torka bort smuts och damm invändigt med färskvatten och milt rengöringsmedel eller såpa. Skölj bort rester av rengöringsmedel med vatten.
Om du blandar ättika i sköljvattnet neutraliseras tvålresterna, samtidigt som det motverkar dålig lukt.
Rengör båtdynor effektivt
Dammsug och tvätta av dynorna med ljummet vatten och en svag tvållösning, om du inte rengjorde dem inför vinterförvaringen.
Om båtdynorna fått vara kvar i båten under vintern behöver de förmodligen tvättas ordentligt. Mögelprickar kan vara i stort sett omöjliga att bli av med, men prova att gnugga ättika på dem och låt dra i minst en timme innan du maskintvättar klädseln.
Bottenmåla båt – nödvändigt eller miljöfarligt?
Många väljer att bottenmåla sin båt för att slippa påväxt av havstulpaner och alger. Men eftersom bottenfärgen innehåller miljöfarliga gifter som hamnar i sjön eller havet där du har din båt, är det inte att rekommendera.
Även om det finns godkända bottenfärger, betyder det inte att de är miljövänliga. Och förutom att de lämnar giftiga rester i vattnet, är de också hälsofarliga för dig som målar.
Det allra bästa är att hitta alternativa sätt att få bort påväxten, till exempel genom borsttvätt, högtryckstvätt eller skyddsduk. Du kan också försöka hålla koll på när havstulpanerna börjar sätta sig just där du är, till exempel genom tjänsten Havstulpanvarningen, och tvätta båten i samband med det.
Bra att ha i båten
När du är klar med att vårrusta båten kan du behöva se över vad du har med dig på sjön när du ger dig ut, för en så säker båttur som möjligt. Förutom den livsviktiga flytvästen kan det vara bra att ha med
- brandsläckare/brandfilt
- öskar
- nödbloss
- räddningslina
- första hjälpen-låda
- reservdunk med bränsle
- sjökort och kompass (ifall tekniken strular)
- ficklampa eller pannlampa
- visselpipa
- verktyg
- sykit.
Belöningen efter slitet
Vi vet att det ibland kan kännas slitigt att vårrusta båten och införskaffa saker, men håll fokus på belöningen – en ljuvlig och säker sommar på sjön i en hel och ren båt. Vi på ICA Försäkring önskar dig lycka till med vårrustningen, och en härlig båtsäsong när det väl blir dags att kasta loss.
Läs gärna våra tips för en trygg sommar på sjön:
› Livsviktiga tips för sommar på strand och båt
› Guide – välj rätt flytväst till barnen
› Tips för bästa Sverigesemestern
Källor:
Städbloggen.se, hamnen.se, livetombord.se, båtguide.nu, yamarin.se, buster.fi, havochvatten.se och batmiljo.se.