Frågor och svar

Betalning

Hur får jag en återbetalning till mitt konto?

Svar:

Om du till exempel säljer ditt fordon eller din bostad och avslutar försäkringen kan det hända att vi behöver betala tillbaka pengar för försäkringsdagar som du redan hunnit betala för.

För att vi ska kunna betala ut pengar direkt till ditt konto behöver vi få ditt kontonummer innan försäkringen avslutas. Detta gäller även om du betalar din försäkring månadsvis via autogiro eller ICA-konto. Ring kundservice på 033-47 47 90, vardagar 8–17.30.

Har du inte meddelat kontonummer skickar vi en utbetalningsavi till din adress.

Vilka betalsätt finns det?

Svar:

Jag vill börja ha månadsbetalning, hur gör jag?

Svar:

Du kan välja månadsbetalning via autogiro om du har tecknat bilförsäkring, husbilsförsäkring, husvagnsförsäkring, försäkring för släpvagn, barnförsäkring, olycksfallsförsäkringhemförsäkring eller husförsäkring utom studenthemförsäkring. Här kan du ansöka om autogiro direkt online.

Vi behöver få din autogiroansökan minst två arbetsdagar före din sista betalningsdag för att pengarna ska kunna dras.

Har du konto i ICA Banken kan du välja månadsvis betalning från ditt ICA-konto för de flesta av våra försäkringar. Kontakta oss för att byta till månadsbetalning från nästa årsförnyelse.

Har du tecknat djurförsäkring eller båtförsäkring kan du anmäla e-faktura i din internetbank.

Jag har fått en utbetalningsavi, vad gör jag?

Svar:

Du kan skicka in den till oss så sätter vi in pengarna på ditt konto.

Skicka utbetalningsavin till:

ICA Försäkring AB
504 82 Borås

Jag vill ändra autogiro, hur gör jag?

Svar:

Be din bank, eller din nya bank om du byter, hjälpa dig att ställa om alla dina autogiron så att de dras från ditt nya konto. Se bara till att det finns tillräckligt med pengar på kontot i slutet av månaden, så kan vi dra försäkringskostnaden som vanligt.

Jag har fått ett sms att jag har gjort en ofullständig ansökan, men när jag försöker ansöka på nytt så står det att det redan finns en ansökan. Varför?

Svar:

Du behöver kontakta oss för att säkerställa att din ansökan har gått igenom och ser korrekt ut.
Du når oss vardagar 08.00–17.30 på nummer 033-47 47 90.

Jag har fått hem en faktura för ett helt år men jag vill betala månadsvis. Hur gör jag?

Svar:

För att betala månadsvis behöver du ansöka om autogiro. Ansök om autogiro här, med Mobilt BankID. 

Varför har det skett en dubbelbetalning på mitt autogiro?

Svar:

Det kan finnas två orsaker till att vi drar dubbla belopp.

Första dragningen blir ofta dubbel eftersom du både betalar för tiden som passerat från det att försäkringen började gälla, och i förskott för kommande period.

Vi kan också göra en dubbel dragning en månad om det saknades pengar på kontot vid föregående månadsbetalning. I så fall skickar vi ut en påminnelse, utan extra avgift, för att göra dig uppmärksam på det.

Hur mycket, för vilken period och när vi drar pengar finns specificerat i den betalningsplan du fått i samband med att du satte upp autogiro.

Jag har sagt upp min olycksfallsförsäkring, varför drar ni fortfarande pengar för den (efterskottsbetalning)?

Svar:

Vår olycksfallsförsäkring betalas i efterskott, till skillnad från våra övriga försäkringar. Därför kan du behöva betala för tid då försäkringen varit aktiv, även efter att du sagt upp den. 

Jag har en misslyckad betalning, hur betalar jag min försäkring nu?

Svar:

Misslyckades autogirodragningen på grund av att det inte fanns tillräckligt med pengar på kontot, gör vi en dubbel dragning i slutet på nästa månad i stället. Din försäkring fortsätter att gälla som vanligt. 

Hur gör jag för att ansöka om autogiro?

Svar:

Du ansöker enklast om autogiro med Mobilt BankID här.

Saknar du Mobilt BankID hittar du en blankett via samma länk som du kan skriva ut, fylla i och skicka in till oss.

Varför har jag fått en helårsfaktura? Jag anmälde autogiro när jag tecknade försäkringen.

Svar:

Årsfakturan skickas ut direkt tillsammans med ditt försäkringsbrev när du tecknat försäkringen, medan din autogiroansökan kan ta ett par dagar att bli godkänd.

Om du fått bekräftat från oss att ditt autogiro är godkänt kan du bortse från din årsfaktura.

När dras autogiro från mitt konto?

Svar:

Vi drar alltid den 28:e varje månad eller närmaste vardag före, om den 28:e infaller på en helgdag.

Kan jag betala med e-faktura?

Svar:

I dagsläget är det bara våra djur- och båtförsäkringar som kan betalas via e-faktura. Övriga försäkringar kan betalas årsvis via pappersfaktura eller månadsvis via autogiro.

Jag vill betala min mopedförsäkring månadsvis, hur gör jag det?

Svar:

Vår mopedförsäkring kan bara betalas månadsvis om du har ett konto hos ICA Banken. Har du det kan du höra av dig till oss så hjälper vi dig att justera betalningen för din mopedförsäkring.

Du når oss vardagar 08.00–17.30 på nummer 033-47 47 90.

Kan jag betala kvartalsvis eller halvårsvis?

Svar:

Våra djur- och båtförsäkringar kan betalas halvårsvis. Övriga försäkringar går att betala helårsvis eller månadsvis.

Jag vill byta bank. Autogirot, vad händer med det?

Svar:

Kolla först om din nya bank kan hjälpa dig att flytta över dina autogiron från din gamla bank.

Annars behöver du skriva ut, fylla i och skicka in ett nytt autogiromedgivande till oss. Du hittar autogiromedgivandet här.

Jag vill byta betalsätt, hur gör jag?

Svar:

Vill du avsluta ditt autogiro och i stället betala din försäkring via årsfaktura kan du själv avsluta autogirot via din internetbank.

Vill du betala månadsvis via autogiro i stället för årsvis via faktura, behöver du ansöka om autogiro med Mobilt BankID eller via blankett.