Frågor och svar

Övrigt

Jag kommer ha dubbla boenden under en period, på grund av flytt. Hur fungerar hemförsäkring vid flytt?

Svar:

Behöver du ha båda bostäderna försäkrade under en period behöver du tecknar en ny hemförsäkring för den nya bostaden från det datum du får tillträde. Sedan säger du upp försäkringen för din nuvarande bostad när du lämnat ifrån dig den.

Kontakta oss på 033 47 47 90, vardagar 08.00–17.30 så hjälper vi dig.

Mitt barn ska ta körkort. Vad behöver jag tänka på gällande min bilförsäkring vid övningskörning?

Svar:

Under tiden ni övningskör behöver du inte justera någonting i försäkringen då det fortfarande är du som handledare som bär det fulla ansvaret.

Om någon under 24 år kan komma att köra fordonet på egen hand när körkortet är taget, behöver du lägga in det i försäkringen.

Kontakta oss på forsakring@ica.se eller 033-47 47 90 så hjälper vi dig. Vi finns på plats vardagar 08.00–17.30.

Jag har fått en höjd försäkringspremie, varför är det så?

Svar:

I samband med att försäkringen förnyas kan priset ändras antingen uppåt eller nedåt beroende på hur skadestatistiken har sett ut under det år som gått.

När är det huvudförfallodag på min försäkring?

Svar:

Huvudförfallodagen framgår i ditt försäkringsbrev och på Mina Sidor.

Inför min utlandsresa behöver jag ett grönt kort för bil. Hur får jag det?

Svar:

Behöver du ett Grönt Kort så utfärdar vi det utan kostnad. Kontakta oss på forsakring@ica.se eller 033-47 47 90 så hjälper vi dig. Vi finns på plats vardagar 08.00–17.30.

Tänk på att din försäkring behöver vara betald och att vi bara kan utfärda ett Grönt Kort som gäller i högst 6 månader.

Med anledning av oroligheterna i omvärlden går det inte längre att få utfärdat Grönt Kort i Ryssland eller Belarus. Har du fått Grönt kort utfärdat före 2022-03-23 gäller det däremot som vanligt under giltighetstiden.

En närstående har gått bort, vad gäller för försäkring i dödsbo?

Svar:

Det är viktigt att en avliden persons försäkringar fortsätter vara aktiva till dess att bouppteckningen är färdig. Personförsäkringar, som vår olycksfallsförsäkring, avslutas automatiskt. Övriga försäkringar kan vi behöva hantera manuellt.

Hör av dig till oss på 033-47 47 90 vardagar 08.00–17.30 så hjälper vi dig.

Hur lång uppsägningstid på försäkring har jag?

Svar:

Din försäkring har ingen uppsägningstid och kan bara avslutas om behovet upphör, eller vid försäkringens huvudförfallodag. Förfallodagen hittar du i ditt försäkringsbrev eller på Mina sidor.

Hur kan jag ändra körsträcka i bilförsäkringen?

Svar:

Du kan öka eller minska körsträckan i din försäkring efter behov under försäkringsperioden. Vill du göra ändringar i din försäkring hör du av dig till oss på 033-47 47 90 vardagar 08.00–17.30.

Var hittar jag mina försäkringsuppgifter?

Svar:

Information om din försäkring hittar du på Mina Sidor, och i ditt försäkringsbrev. Försäkringsbrevet får du årligen med posten, eller till Kivra om du är ansluten dit.

Omfattar hemförsäkring familjen?

Svar:

För att fler än du ska omfattas av din hemförsäkring är det viktigt att de är skrivna på samma adress som du och att rätt antal personer står med i försäkringsbrevet.

Ska någon flytta in eller ut behöver du kontakta oss så att vi kan hjälpa dig justera antalet hushållsmedlemmar i försäkringen.

Du når oss vardagar 08.00–17.30 på telefon 033-47 47 90.

Kan jag ändra omfattning för min försäkring när som helst?

Svar:

En försäkring är alltid bunden på ett år i taget. Du kan ofta teckna till tillägg när du vill. Vill du minska omfattningen i din försäkring kan du göra det vid huvudförfallodagen, alltså då försäkringen förnyas.

Vill du göra ändringar i din försäkring kan du höra av dig till oss på 033-47 47 90, vardagar 08.00–17.30, så hjälper vi dig.

Hur gör jag för att säga upp min försäkring?

Svar:

Om du vill avsluta din försäkring kan du höra av dig till oss så hjälper vi dig.

Du når oss vardagar 08.00–17.30 på telefon 033-47 47 90.

Gäller min försäkring för cykel?

Svar:

Ja, i din hemförsäkring ingår ett skydd för din cykel. För mer information kring vad din hemförsäkring täcker kan du läsa de fullständiga villkoren här

Jag har flyttat och behöver byta adress på min hemförsäkring, hur gör jag det?

Svar:

Har du flyttat behöver en av våra rådgivare hjälpa dig att flytta din hemförsäkring till din nya adress.

Hör av dig till oss på forsakring@ica.se eller på 033-47 47 90 så hjälper vi dig. Vi finns på plats vardagar 08.00–17.30.

Ingår drulle (allrisk) i min hemförsäkring?

Svar:

Allrisk (drulle) ingår alltid utan extra kostnad i din hemförsäkring.

Hur gäller reseskydd under covid-19?

Svar:

Under pandemin kan det finnas undantag eller särskild information du behöver ta del av som har med ditt reseskydd att göra. Det kan du läsa mer om här.

Hur ditt reseskyddet i din hemförsäkring gäller i normala fall kan du läsa mer om i våra fullständiga villkor.

Var hittar jag servicekortet?

Svar:

Du kan läsa om hur servicekortet fungerar och ladda ner det här. Glöm inte att fylla i det inför resan!

› Servicekort – ditt resebevis vid utlandsresa

Behöver jag meddela er om jag ska byta adress??

Svar:

När du gör en flyttanmälan hos Skatteverket får vi automatiskt din nya folkbokföringsadress, utan att du behöver meddela oss. Har du en hem- eller husförsäkring hos oss som gäller din tidigare bostad behöver du kontakta oss för att ändra den. Ring kundservice på 033-47 47 90, vardagar 8–17.30. Vi kan hjälpa dig att räkna på en försäkring för ditt nya boende.

Säga upp bilförsäkring vid försäljning av bilen, behövs det?

Svar:

Nej, när du säljer din bil och skriver under ägarbyteshandlingarna slutar din bilförsäkring automatiskt att gälla. Från den stunden är det köparens försäkring som gäller, förutsatt att köpet har gått igenom.

Så snart Transportstyrelsen har registrerat ägarbyteshandlingarna får vi ett meddelande om att du inte längre står som ägare till bilen. Då avslutar vi din bilförsäkring och du betalar bara försäkringskostnaden till försäljningsdagen. Efter det upphör autogirodragningarna.

Om vi redan hunnit dra för dagar efter försäljningen, eller om du betalat med årsfaktura och sålt bilen innan årsförfallodagen, får du tillbaka pengar från oss.

Har du en avställningsförsäkring på din bil behöver du däremot kontakta oss så vi kan hjälpa dig att avsluta den. Du når oss på forsakring@ica.se eller på 033-47 47 90. Vi finns på plats vardagar 08.00–17.30.

Tänk på!
För att vi ska kunna betala ut pengarna direkt till ditt konto behöver vi få ditt kontonummer innan försäkringen avslutas. Läs mer här.

Ställa av och på fordon – hur fungerar det?

Svar:

När du ställer av ditt fordon i Vägtrafikregistret får vi besked om detta från Transportstyrelsen och du behöver alltså inte kontakta oss.

Hel- och halvförsäkring
Har du halvförsäkring bil eller helförsäkring bil ändras den automatiskt till en avställningsförsäkring, som ger ett mer begränsat skydd och täcker bland annat brand, glasskada, stöld och rättsskydd. Avställningsförsäkringen gäller under resten av försäkringsperioden och förnyas sedan automatiskt.

När du väljer att ställa på bilen igen ändras bilförsäkringen tillbaka till din tidigare omfattning, utan att du behöver göra något.

Trafikförsäkring
Har du enbart trafikförsäkring avslutar vi den i samband med att du ställer av ditt fordon och det kommer alltså vara oförsäkrat under avställningsperioden.

När du vill ställa på fordonet igen, kontakta kundservice på 033-47 47 90 för att teckna en ny försäkring.

Läs mer om hur du kan ställa av och ställa på bilen.

Kan jag som kund se försäkringar hos ICA Banken?

Svar:

Ja, självklart! Om du är kund hos ICA Banken kan du se dina tecknade försäkringar hos ICA Försäkring både på ICA Bankens internetbank och i appen.