Frågor och svar

Bli kund

Hur kan jag få hjälp att välja försäkring om jag är osäker?

Svar:

Ring oss på 033-47 47 90vardagar 8–17.30 så hjälper vi dig direkt!

Kan jag köpa försäkring i min ICA-butik?

Svar:

Det går inte att köpa försäkring i din ICA-butik i nuläget. 

Idag erbjuder vi försäljning via vår egen webbplats och via ICA Banken, samt andra externa distributörer. 

Vissa försäkringar verkar inte kunna köpas via webbplatsen?

Svar:

Just nu kan du köpa bilförsäkring, hemförsäkring, olycksfallsförsäkring, båtförsäkring, reseförsäkring, barnförsäkring och djurförsäkring direkt på nätet.

Fler produkter blir tillgängliga successivt. Vill du köpa någon av våra övriga försäkringar ringer du 033-47 47 90vardagar 8–17.30 så hjälper vi dig!

Varför kan jag inte räkna på husbilsförsäkring på er hemsida?

Svar:

I nuläget behöver en av våra rådgivare hjälpa dig ta fram ett pris på din husbil. Du når oss vardagar 08.00–17.30 på nummer 033-47 47 90.

Vi jobbar för fullt på möjligheten att kunna räkna fram pris på vår husbilsförsäkring via webben.

Har ni gjort en uppsägning av min försäkring hos mitt gamla bolag?

Svar:

Har du fyllt i och skickat in en uppsägningsfullmakt till oss i samband med att du tecknat din försäkring, säger vi upp din gamla försäkring åt dig. Det gör vi ungefär 14 dagar innan din försäkring hos oss börjar gälla.

Är du osäker på om du fyllt i en fullmakt kan du höra av dig till oss på forsakring@ica.se eller telefon 033-47 47 90 vardagar 08.00–17.30.

Behöver jag ha ett ICA-kort eller vara ICA-kund för att teckna försäkring?

Svar:

Du behöver inte ha ett ICA-kort eller vara kund hos ICA Banken för att kunna teckna en försäkring hos oss.

Jag fick ingen bekräftelse vid tecknad försäkring via nätet, ser allt ut som det ska?

Svar:

När du tecknar försäkring hos oss ska du få en bekräftelse via e-post. Efter några dagar får du också en bekräftelse via post, eller Kivra om du är ansluten dit.

Saknar du bekräftelse på din tecknade försäkring är det viktigt att du hör av dig till oss så att vi kan säkerställa att allt är i sin ordning.

Du når oss vardagar 08.00–17.30 på nummer 033-47 47 90.

Jag har gjort en ansökan om barnförsäkring, men den verkar inte ha gått igenom. Hur lång tid tar det?

Svar:

Blir din ansökan godkänd direkt får du en bekräftelse på det via e-post, och ett försäkringsbrev några dagar senare.

Ibland behöver vi gå igenom din ansökan ytterligare och då kan det dröja något innan ditt barns försäkring börjar gälla. Vi kan också behöva begära in journalkopior för ditt barn, och i så fall hör vi av oss.

Vill du veta hur det går med din ansökan är du välkommen att höra av dig till oss på barnforsakring@ica.se.